Välkommen till Onlinekuratorns blogg. Här blandas fakta och tankar om bland annat depressioner, ångest, övergrepp, känslor med mina privata upplevelser med min familj.


”Question: how does a girl who falls, no actually jumps eyes wide open, down a rabbit hole, plummeting into chaos, come out unchanged? Answer: She doesn't.”

tisdag 1 november 2011

Att stycka en ko

Det är vad jag o mina cellgruppsmedlemmar ägnat oss åt idag. En av oss bor på en gård utanför Sjöbo o driver tt ekologikt jordbruk. Härrom veckan frågade de ifall vi ville dela på köttet från en ko mellan oss fyra familjer. YES! sa vi allihopa.
Idag var det då dags att stycka kon som nu hängt o mörat till sig i en dryg vecka. Vi var 9 vuxna som hjälptes åt o arbetade frenetiskt. Drygt 5 timmar tog det sedan var allt styckat, skuret, malet och paketerat. Jösses vad vi slet, och jösses vad KUL! det var. Har skrattat å svettats som bara den ikväll. Det var många blodiga o göriga skömt undetr kvällen. Lägger här nedan in en lite förevisning av vad som försiggick :-)
Tilläggas bör att jag just precis stuvat in ca 30 kilo ekologiskt nötkött i min frys :-)) Inte helt fel direkt :-)

 Två framben började vi med...
 Större delen av köttet maldes till köttfärs, de två köttkvarnarna jobbade på i prncip oavbrutet under kvällen
 Vägning o paketering pågår
 Själva styckningsbordet, ett mindre blodbad...
 Här kämpar jag med att descificera ytan på den stora nackbiten med ättika

Såhär mkt kött fick var och en familj med sig hem. Totalt blev det 121 kg kött. Inte illa!

Detta var en first för mig, har aldrig styckat ngt alls innan. men som sagt jag gillade det verkligen. Dagen i övrigt har innehållit joggingtur, lämnande av Frodo på dagis, hämtande av vrålledsen Frodo på dagis två timmar senare, han är troligen inte riktigt kry...och fika inklusive viktiga och välbehövliga samtal med min vän Lina. Efter det tog styckningen all tid.

Hoppas du haft en bra dag idag. Stora kramen <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar