Välkommen till Onlinekuratorns blogg. Här blandas fakta och tankar om bland annat depressioner, ångest, övergrepp, känslor med mina privata upplevelser med min familj.


”Question: how does a girl who falls, no actually jumps eyes wide open, down a rabbit hole, plummeting into chaos, come out unchanged? Answer: She doesn't.”

tisdag 27 december 2011

Det blir inte alltid som man tänkt sig...

Hahahaha, nu tror ni det hänt nåt allvarligt väl, men det har det inte alls.
Bara det att jag aldrig gick med barnen ut på promenad, de gick iväg med mina småbröder (18 och 14 år) till två lekplatser o roade sig kungligt. Jag stannade hemma o tvättade bilen istället och fixade de ingredienser som fattades för att Embla ska kunna baka ett par cupcakes som hon tittat ut i en söt kokbok hon fick av Linis i julklapp :-)  Choklad cupcakes med topping, ser jättemumsiga ut. O insidan av bilen är nu betydligt renare o doftar gott av rengöringsmedel :-) Nu är det bara utsidan som ska tvättas med men jag fick inte vattenslangen att funka här hemma så det får bli antingen en annan dag eller på en mack.

Barnen sitter o spelar TV- och datorspel och DS. Det är egentligen inte det jag gillar att barnen gör mest men när vi är här uppe får det bli lite undantag eftersom bröderna sitter en massa o för att barnen tycker det är så himla roligt. Så länge de går ut ordentligt var dag o gör lite annat med så är det okej när vi är här.

Särskilt Frodo kan riktigt fastna i TV-spel och DS och kan bli galet arg när man ber honom stänga av eller plocka undan. Inga riktigt bra tendenser tycker jag. Egentligen hade jag velat införa skärmfria veckor då och då för jag vill inte att barnen ska fastna i det här för mkt, det är ju så himla kroppsligt inaktivt o att vara ute o att röra på sig är det som får barn att må bäst anser iaf jag. Sen är det viktigt att låta dom få hålla på eftersom barnen måste kunna hänga med i utvecklingen.

Funderar mkt kring vad som är en lögn och inte idag. När får man ljuga? Var går gränsen mellan en vit och en svart lögn? Vad definierar en vit lögn? I vilka syften är det okej att ljuga? Skadar en lögn alltid andra? Finns det till och med tillfällen när det är bra att ljuga? Hur känner man igen ngn som ljuger masssor, vad finns det för varningstecken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar