Välkommen till Onlinekuratorns blogg. Här blandas fakta och tankar om bland annat depressioner, ångest, övergrepp, känslor med mina privata upplevelser med min familj.


”Question: how does a girl who falls, no actually jumps eyes wide open, down a rabbit hole, plummeting into chaos, come out unchanged? Answer: She doesn't.”

fredag 16 december 2011

Fredagen den 16 december

Japp.
Vi fick som sagt gjort lite julgodis idag. Har fotat lite av det som blev färdigt :-) Ska försöka fortsätta tillverkningen på söndag :-)
Julnötter. Blandade nötter med kryddor o socker på som rostats lätt i ung. Mkt smaskigt o doftar underbart i hela huset :-)

Färdiga RockyRoad bitar. Sök på google på Rocky Road o Leilas recept.  Verkligen suverän smarriga. Tack o lov mäktiga med :-)

Fick ett så knäppt infall. Rörde runt i en stor skål med smält choklad o tyckte det var så vackert o läckert på ngt sätt så jag filmade lite av det (ja jag e komplett galen). Vet inte om känlsan alls framkom på film men ändå...det var härligt just då :-)
 Just idag och egentligen de senaste veckorna så har jag funderat oerhört mkt kring varför det är så svårt att stå för sin egen sak i ett längre förhållande. Varför det är så svårt att förbli stark o tuff i sin egen uppfattning om vad som är rätt o fel. Varför jag nu vaknar upp o inser att jag låtit saker hända som absolut inte är okej för ngn. Jag var eller är, ändå väldigt stark o säker kring vad jag känner o tycker, men har tvivlat oerhört på mig själv o min förmåga de senaste 6-7 åren av olika orsaker. Mitt liv har verkligen inte varit spikrakt ska ni veta. Mitt liv är vääldigt långt ifrån en framgångsssaga. Väldigt långt ifrån. Det jag känner att jag lärt mig är dock att dra lärdom av allt o hur jobbigt det är mitt i det så kommer du kunna ha nytta av dina erfarenheter en vacker dag. Mina upplevelser kan hjälpa ngn annan en dag.
Det jag kan säga om svåra perioder i livet, för vi hamnar alla i dom förr eller senare, är att du behöver dina vänner då. O det kommer kvickt att visa sig vilka du kan lita på o ge förtroende till. Några kommer tyvärr att svika men de som stannar kommer du ha så mkt glädje av. Och hjälp av.
Prata, o prata o prata med de som finns runt dig o som du kan lita på. Hjälper inte det så gå till ngn som är mer proffessionell en kurator eller psykolog eller kanske en läkare oxå. Ibland kan en bra lärare hjälpa till mkt med. Men prata, lätta på ditt hjärta, släpp in människor. Du bör och kan inte bära allting själv, ta emot hjälp o stöd. Då blir allting mkt lättare.
En klok kvinna i min församling sa till mig för ett tag sedan att: Delade bekymmer gör dels att bördan lättar för den som är tyngd,samtidigt som den inte alls tynger ner den som hjälper till att bära. Det är lite magiskt men helt sant. Dessutom är det så att om du delar med dig av det som gör dig lycklig så sprids glädjen o glädjer fler. Finurligt det där :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar