Välkommen till Onlinekuratorns blogg. Här blandas fakta och tankar om bland annat depressioner, ångest, övergrepp, känslor med mina privata upplevelser med min familj.


”Question: how does a girl who falls, no actually jumps eyes wide open, down a rabbit hole, plummeting into chaos, come out unchanged? Answer: She doesn't.”

lördag 24 december 2011

Såååå trött nu...

...men nöjd o förväntansfull inför morgondagen. Har räknat ut att jag kommer ha nio olika sortetrs godis med mig till julbordet imorgon :-) har dock itne gjort alla nio, så duktig har jag verkligen inte varit, fem har jag gjort :-)
Kvällen avslutades med att jag o Linis satt o drack te o provsmakade kolan o polkachokladen. Vi pratade om stort o smått och bara hade det mysigt. Så rätt vad det är när man kollar på klockan så är hon halv två helt plötsligt....hur gick det till???

Iofs så tog det dryga två timmar att få sonen att somna ikväll, han var så uppstirrad o kunde inte lugna ner sig...men till slut, med en mammaarm runt sig, så gav han upp o somnade :-)
Imorgon, eller ja, senare idag är det då dags, att fira julafton. Här ligger en drös med pkt under granen som är till o från Linis plus ett pkt vardera till barnen från mig som morgonpresent.

Efter klappöppningen har vi den årliga kakfrukosten som var julafton inletts med sedan 20 år tba. Man börjar alltså dagen med att äta 7 sorters kakor. Ni kan ju tänka er vad barnen tycker om det :-) o jag i vanliga fall, när min aptit är som den ska.
Min pappa försökte under några år där i början att införa en obligatorisk skinkmacka innan alla kakorna men det var ingen som köpte hans idé. I år föreslog jag att vi skulle grunda med risgrynsgröt men den idén var inte heller så populär :-)).

I orginalversionen ska det vara saffransbullar, pepparkakor, rullrån, fruktkaka, bondkaka, chokladbröd och finska pinnar men vi har inte riktigt valt att hålla på traditionerna här nere utan kör ene gen variant. I år blir det saffransbulle, pepparkaka, chokladboll, ballerina, minimuffins, brownie o nåt mer som jag inte minns :-))
Det ingår oxå i traditionen att vara lite taktisk så man orkar äta av alla kakor. Man sparar fruktkakan o saffransbullen till sist eftersom de är så mäktiga. I vår version får man nog spara nästan alla kakorna till sist för att orka. Dessutom ingår det ett obbligatoriskt litet illamående som följer en ända tills det är daga för Kalle Anka, i alla varianter av traditionen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar